Transport & Environment is kritisch over investeringsbeleid
Europese Investeringsbank blijft miljarden pompen in wegen en luchthavens

© Unsplash / Ahmet Kurt

© Unsplash / Ahmet Kurt
Sinds ze zichzelf tot ‘klimaatbank’ heeft uitgeroepen, leende de Europese investeringsbank voor 7 miljard euro aan nieuwe wegeninfrastructuur en de uitbreiding van luchthavens. Dat blijkt uit een analyse door milieu- en transportkoepel Transport & Environment (T&E).
In 2021 riep de Europese Investeringsbank (EIB) zichzelf uit tot de ‘klimaatbank van de EU’. Maar een kritische analyse van haar investeringsbeleid toont dat ze nog altijd een hoop geld leent aan klimaatonvriendelijke projecten, zegt T&E.
Volgens de analyse blijkt dat de bank tussen 2021 en 2024 6,1 miljard heeft uitgeleend voor de aanleg van nieuwe wegeninfrastructuur. Daarbij was onder meer een snelweg in Noord-Polen doorheen beschermde natuurgebieden, waarvan de bank zelf had geschat dat die meer dan 3000 ton CO2-uitstoot zou genereren.
De bank leende ook nog eens bijna een miljard (890 miljoen euro) aan projecten rond de uitbreiding van luchthavens. Zo ontving de luchthaven van het Italiaanse Bologna 90 miljoen euro voor een uitbreiding. En het Spaanse luchthavenbedrijf Aena, dat plannen heeft om de luchthaven van Madrid en twaalf andere luchthavens uit te breiden, kreeg een lening van 800 miljoen euro voor haar investeringsplan.
Olie op het vuur
‘De EIB heeft wel vooruitgang geboekt met het opschonen van haar kredieten aan de transportsector’, zegt Till Eichler, beleidsmedewerker Duurzame Financiering bij T&E. ‘Maar de voortdurende leningen van belastinggeld aan snelwegen en luchthavenuitbreidingen gooien olie op het vuur van de klimaatcrisis.’
Om echt de EU-klimaatbank te worden, moet de EIB haar steun voor emissiereducties opvoeren, zegt hij. ‘Dat betekent het risico van investeringen in de Europese productie van e-brandstoffen en batterijen en hun componenten verminderen. Het is tijd dat de EIB haar transportinvesteringen afstemt op de Europese klimaat- en industriële ambities.’
Waterstof en treinen
Uit het rapport blijkt nog dat maar 0,7 miljard van de EIB-leningen was bestemd voor groene of op waterstof gebaseerde brandstoffen. Nochtans zijn die essentieel om de luchtvaart en scheepvaart te vergroenen, stelt de koepel. Als Europa een kans wil maken in de race om schone technologie, moeten die investeringen sterk omhoog.
Wel positief is 23,6 miljard euro aan leningen voor spoorwegupgrades, zegt de koepel. In plaats van megaprojecten te ondersteunen, heeft de bank het onderhoud en de upgrade van het netwerk medegefinancierd en nieuw rollend materieel gefinancierd. T&E prijst ook de 13,3 miljard aan leningen voor schoner stadsvervoer door middel van elektrische bussen en infrastructuur voor openbaar vervoer, wandelen en fietsen.
Niets missen?
Abonneer je op (één van) onze nieuwsbrieven.
